ΓΝΩΣΗ

ΓΝΩΣΗ

Δευτέρα, 7 Μαΐου 2018

Kατανόηση κειμένου

 (1)      Όταν διαβάζω και ερμηνεύω ένα κείμενο προσέχω ποιος είναι ο τίτλος του. Είναι πολύ πιθανό ο τίτλος να μας βοηθήσει να καταλάβουμε αμέσως το περιεχόμενο του κειμένου π.χ. εάν ένα κείμενο έχει τον τίτλο: «Μόλυνση στην Κωπαΐδα», θα διαβάσουμε κάτι για το περιβάλλον.
 (2)      Οι φωτογραφίες που συνοδεύουν ένα κείμενο και οι λεζάντες τους, επίσης, θα μας βοηθήσουν πολύ. Θα πρέπει μάλιστα να προσέξουμε από ποια οπτική γωνία έχουν ληφθεί.  
 (3)      Οι συνδετικές λέξεις (επίσης, ωστόσο, δηλαδή, αντιθέτως, αφενός … αφετέρου) του κειμένου θα μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε καλύτερα το κείμενο. Δηλαδή, όταν μια πρόταση ξεκινάει με τη λέξη «Αντιθέτως» καταλαβαίνουμε ότι θα διατυπωθεί μια πρόταση με αντίθετο περιεχόμενο σε σχέση με την προηγούμενη.
 (4)      Έμφαση θα δώσουμε και στα σημεία στίξης π.χ. στη φράση «Όπως όλοι γνωρίζουμε το διαδίκτυο κρύβει … πολλές εκπλήξεις» με τα αποσιωπητικά θέλουμε να δείξουμε ότι στο διαδίκτυο πολλές φορές βρίσκεις στοιχεία που είναι άσχημα ή προσβλητικά.
 (5)      Οι τίτλοι, οι τυχόν υπότιτλοι και οι θεματικές προτάσεις των παραγράφων θα αποδειχτούν πολύ χρήσιμα στοιχεία στην προσπάθειά μας να βρούμε τη βασική ιδέα η οποία διατρέχει το κείμενο το οποίο θα μας δοθεί.
 (6)       Θα πρέπει να προσέξουμε πολύ τη δομή του κειμένου. Κάθε καλογραμμένο κείμενο, ανάλογα με το είδος του (περιγραφικόεπιχειρηματολογικόδιήγησηρεπορτάζ,εγκυκλοπαιδικό άρθρο κ.ά.), έχει μια δομή. Αυτό το σχήμα θα πρέπει να το εντοπίσουμε και να το αξιοποιήσουμε στην ανάλυσή μας.
 (7)       Δεν θα πρέπει να μας διαφύγουν τα σημεία στα οποία ο λόγος χρησιμοποιείται μεταφορικά, αλλά θα πρέπει να σκεφτούμε για ποιο λόγο ο συγγραφέας έχει προτίμησε το μεταφορικό λόγο.
 (8)       Ακόμη, ιδιαίτερη σημασία έχει το ύφος του συγγραφέα π.χ. ειρωνικό, γλαφυρό, καυστικό, επικριτικό, καταγγελτικό. Από το ύφος θα καταλάβουμε και τη στάση του.
Πηγή
 http://teacherland.gr/news.php?article=217 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου