Διδακτικοί στόχοι
Επιδιώκεται οι μαθητές και οι μαθήτριες:
Να γνωρίσουν το συγγραφέα και το έργο του.
Να έρθουν σ’ επαφή με τη γενιά του ’30 και να γνωρίσουν ένα από τα πιο γνωστά και αξιόλογα δείγματα της γραφής του Στρατή Μυριβήλη.
Να έρθουν σε επαφή με ένα αντιπροσωπευτικό έργο της αντιπολεμικής λογοτεχνίας και, με αφορμή αυτό, να αναζητήσουν και άλλα έργα αυτού του είδους.
Να αντιληφθούν τη διαφορά ανάμεσα στη λογοτεχνία και την ιστοριογραφική αφήγηση ως προς τους τρόπους αποτύπωσης των ιστορικών γεγονότων.
Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα ύφους, λογοτεχνικής γλώσσας και αφηγηματικής τεχνικής και να είναι σε θέση να σχολιάζουν συγκεκριμένα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιούνται σε κάθε περίπτωση και το σκοπό που αυτά επιτελούν.
Να αποκτήσουν τη δεξιότητα να εντοπίζουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του ρεαλισμού σε κείμενα της μεταπολεμικής πεζογραφίας.
Να ασκηθούν στη δημιουργική γραφή επανεγγράφοντας αποσπάσματα του κειμένου σε άλλο πλαίσιο αναφοράς
Να προβληματιστούν για την αγριότητα και το παράλογο του πολέμου, καθώς και για τις συνέπειες που αυτός επιφέρει σε όποια εποχή κι αν διεξάγεται.
Να αποδοκιμάσουν την ωμή βία του.
Να αναπτύξουν την ικανότητα της ενσυναίσθησης μελετώντας το πρόβλημα του πολέμου, καλούμενοι να διατυπώσουν θέσεις.
Να συνειδητοποιήσουν την προσφορά των ζώων στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και να προβληματιστούν για την εμπλοκή τους σε αυτόν.
Να αναφερθούν γενικότερα στη σχέση του ανθρώπου με τα ζώα. Να εκτιμήσουν πανανθρώπινες αξίες όπως της ειρήνης και της ζωής.
Να αναπτύξουν στάσεις και συμπεριφορές που θα προάγουν την ειρήνη.
Να αναπτύξουν διάθεση φιλαναγνωσίας.
Να αναπτύξουν δημιουργικότητα μέσω της παραγωγής προσωπικού λόγου.
Να κατανοούν τη συνομιλία μεταξύ έργων τέχνης και να εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές Να αναζητούν, να αντλούν και να αξιοποιούν οπτικοακουστικό υλικό για τη διεκπεραίωση εργασιών και να το συνεξετάζουν με το λογοτεχνικό κείμενο.
Θεματικά κέντρα
όπου φαίνεται ότι ο αφηγητής αποσύρεται και η αφήγηση μοιάζει τριτοπρόσωπη.
Εκφραστικά μέσα:
1)Σχήματα λόγου: Μεταφορές (στην αποθέωση των οβίδων, η λαγκαδιά βόγκησε βαριά)/
παρομοιώσεις (σαν ανθρώποι, σαν κοκκινωπά φίδια) /
Αντιθέσεις: Η αντίθεση ανάμεσα στην ειδυλλιακή εικόνα της χαράδρας και την άγρια σφαγή των ζώων. Η αντίθεση ανάμεσα στην ταλαιπωρία των γαϊδάρων στη διαδρομή προς τη Θεσσαλονίκη και στην άφιξη τους στην όμορφη χαράδρα, όπου είχαν μια ευτυχισμένη ανάπαυλα
Ασύνδετο: «κλωτσούσανε…φρουμάζανε, στριφογύριζαν τους βολβούς-με τους Γερμανούς ,με τους Τούρκους, με τους Βούλγαρους- Ανετρίχιαζαν, τρέμανε τα ρουθούνια τους, ανοίγανε τα πλατιά χείλια».,
2.Ειρωνεία: «Απ΄ όλα αυτά μαγειρεύεται περίφημα ο πόλεμος- Τα’ χανε κι αυτοί με τους Γερμανούς, με τους Τούρκους, με τους Βούλγαρους».)
3.Εικόνες:
Οι ρεαλιστικές εικόνες της μεταφοράς των ζώων «Τους αρπούσε το βίντσι…η τρομάρα τους ήταν εκπληχτικά ζωγραφισμένη …κλωτσούσανε το κενό.. ρυτίδιαζε από τη φρίκη»
Η ειδυλλιακή εικόνα της χαράδρας «ήταν χαρά θεού…πανηγύρι της αναπαραγωγής »
Οι λυρικές εικόνες της ανταπόκρισης των ζώων στο κάλεσμα της φύσης «Οι γάιδαροι άκουσαν το μεγάλο κάλεσμα και απάντησαν με το ερωτικό τους σάλπισμα…Η χαράδρα βούιξε…Ο αντίλαλος πήρε τα ερωτικά σαλπίσματα…στο Περιστέρι»
Οι ρεαλιστικές και ωμές εικόνες του βομβαρδισμού «Ένα αεροπλάνο ξεκίνησε τότες…Κατόπι γύρισε πίσω μέσα στην αποθέωση των οβίδων…πλήθαιναν γύρω του»
Η κωμικοτραγική εικόνα του πανικόβλητου ημιονηγού, που τράπηκε σε φυγή σέρνοντας από το χαλινάρι αντί για το γάιδαρο του, το κομμένο του κεφάλι. Η ρεαλιστική εικόνα του αποκεφαλισμένου ζώου, που κρατά ακόμη ανάμεσα στα δόντια του ένα μάτσο ματωμένες κίτρινες μαργαρίτες.
1 ο Θέμα (Κατανόηση κειμένου, 6 μονάδες)
Στην εικόνα, κάτω από τον τίτλο του κειμένου, αποτυπώνεται ο πίνακας του Πάμπλο Πικάσο που έχει τίτλο: «Γκερνίκα». Στις 26 Απριλίου 1937 γερμανικά και ιταλικά αεροπλάνα, οι πιλότοι των οποίων πολεμούσαν στο πλευρό των Ισπανών Εθνικιστών, στον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο, βομβάρδισαν την πόλη Γκερνίκα, στη χώρα των Βάσκων, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους εκατοντάδες άνθρωποι. Ο Πικάσο αποτύπωσε στο έργο του εικόνες από τον βομβαρδισμό. ( Να συγκρίνετε το απόσπασμα του Στρ. Μυριβήλη με τον πίνακα του Πικάσο ως προς το θέμα, τον στόχο και τις εικόνες και να εντοπίσετε ομοιότητες και διαφορές.
Ενδεικτική απάντηση:
Ομοιότητες -
Κοινό θέμα: Ο Πόλεμος που σκορπίζει τον θάνατο.
-Στόχος κοινός: Η ευαισθητοποίηση του κοινού στις ολέθριες συνέπειες του πολέμου, αντιπολεμικά μηνύματα
-Εικόνες παρόμοιες: Οι αποσπασματικές εικόνες του πίνακα θυμίζουν την γρήγορη εναλλαγή των εικόνων στην 7η παράγραφο, στις οποίες αποτυπώνεται η φρίκη, ο πόνος, η καταστροφή.
Διαφορές -Στον πίνακα του Πικάσο η καταστροφή είναι γενικευμένη, σε ζώα και ανθρώπους, όχι μόνο σε ζώα, όπως στο απόσπασμα από τη «Ζωή εν τάφω».
- Στον πίνακα δεν υπάρχει χαρά, μόνο οδύνη · ενώ στο απόσπασμα υπάρχει μία σκηνή με τα γαϊδούρια να απολαμβάνουν τη χαρά της ζωής.
- Στο απόσπασμα ο αφηγημένος χρόνος διαρκεί περισσότερο από τη στιγμή που αποτυπώνει ο πίνακας του Πικάσο. Ο πίνακας αντιστοιχίζεται με την 7η παράγραφο του αποσπάσματος.
- Στο απόσπασμα υπάρχουν φωτογραφικές περιγραφές (νατουραλισμός), ενώ στον πίνακα του Πικάσο οι εικόνες έχουν «αφαίρεση».
ή (τρίτη επιλογή για τον/την εκπαιδευτικό)
Η «Ζωή εν τάφω» του Στρ. Μυριβήλη κατατάσσεται στην Αντιπολεμική Λογοτεχνία. Ποιο είναι το αντιπολεμικό μήνυμα που περιέχει το συγκεκριμένο απόσπασμα; (μέχρι 60 λέξεις) Ενδεικτική απάντηση: Ο Στρατής Μυριβήλης δείχνει την ταλαιπωρία και τον πόνο των ζώων στον πόλεμο, τόσο κατά τη μεταφορά τους, όσο και στο πεδίο της μάχης. Στην τύχη των γαϊδουριών αποτυπώνεται το φρικτό πρόσωπο του πολέμου που σκορπίζει τον θάνατο και αμαυρώνει τη χαρά της ζωής. Ο αφηγητής αισθάνεται ντροπή για την αντιμετώπιση των ζώων στον πόλεμο. Πόσο μάλλον για τους ανθρώπους…
2 ο θέμα (Γλώσσα του κειμένου, 6 μονάδες) Με ποια εκφραστικά μέσα (μέχρι δύο) υποστηρίζεται το αντιπολεμικό μήνυμα του αφηγήματος; Να δικαιολογήσετε ην απάντησή σας.
Ενδεικτική απάντηση: 1. Οι αντιθέσεις: α) Η σκηνή με τα γαϊδούρια να απολαμβάνουν την ξεκούραση , το φαγητό και τον έρωτα (4η παράγραφος) έρχεται σε αντίθεση με τις επόμενες, όπου κυριαρχεί ο θάνατος και η καταστροφή.
2. Τα ασύνδετα σχήματα στην 1η και 7η παράγραφο. Πιο συγκεκριμένα, στην 1η παράγραφο: «Κλωτσούσανε στο κενό, φρουμάζανε, στριφογύριζαν τους βολβούς και το πετσί τους ρυτίδιαζε απ' τη φρίκη» και στη 7η «Ανετρίχιαζαν, τρέμανε τα ρουθούνια τους, ανοίγανε τα πλατιά χείλια ξεσκεπάζοντας τα δόντια τους και σερνόντανε με τσακισμένα πόδια». Και στις δύο περιπτώσεις με τα ασύνδετα σχήματα τονίζεται η ταλαιπωρία, ο πόνος και η οδύνη των ζώων και μέσα από αυτά η φρίκη του πολέμου. (Μπορεί να υπάρξουν και άλλες απαντήσεις, επίσης αποδεκτές: η νατουραλιστική/ρεαλιστική φωτογραφική περιγραφή, χαρακτηριστικές εικόνες, όπως η τελευταία, που λειτουργεί και ως σύμβολο).
3ο θέμα (Παραγωγή λόγου, 8 μονάδες) Μπορείτε να επιλέξετε ένα από τα παρακάτω θέματα (Οδηγία για τους/τις μαθητές/τριες): α.«... ο σεβασμός των ζώων από τους ανθρώπους είναι αδιαχώριστος με τον αντίστοιχο σεβασμό ανθρώπου προς άνθρωπο.» Από την οικουμενική διακήρυξη για τα δικαιώματα των ζώων, Παρίσι, 1978. Να συσχετίσετε την παραπάνω θέση με το απόσπασμα του Στρ. Μυριβήλη. 36 Ενδεικτική απάντηση Στη σκέψη του Μυριβήλη ισχύει αυτό που εκφράζεται στην οικουμενική διακήρυξη: εκεί που δεν σέβονται τη ζωή των ζώων δε γίνεται σεβαστή και η ζωή των ανθρώπων, γιατί το κέρδος, η ικανοποίηση οικονομικών, πολιτικών και άλλων συμφερόντων υπερισχύει των συναισθημάτων και της ανθρωπιάς. Ή (δεύτερη επιλογή για τους/τις μαθητές/τριες) β. « Ένας ημιονηγός, μόλις άρχισε ο βομβαρδισμός, βάλθηκε να τρέχει σαστισμένος. Βαστούσε γερά το χαλινάρι του γαϊδάρου του κι έτρεχε σαν τρελός. Έφτασε έτσι ως τ' αμπριά των Φραντσέζων ψωμάδων. Εκεί πια, μέσα στα γιούχα της φανταριάς, πήρε είδηση πως έσερνε πίσω του το κεφάλι του γαϊδάρου θερισμένο απ' το λαιμό». Είσαι ο ημιονηγός σε μεγάλη ηλικία που αφηγείσαι το παραπάνω περιστατικό στα εγγόνια σου, που δεν έχουν εμπειρίες από πολέμους, και θέλεις με αυτή την ιστορία να δείξεις τη φρίκη του πολέμου (100-200 λέξεις)
Τα ζώα στον Α΄Παγκόσμιο Πόλεμο
http://6ogymnasio.gr/www/Blog?id=10
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.