Οι προτάσεις στα αρχαία ελληνικά, όπως και στα νέα ελληνικά
συνδέονται με τρεις τρόπους μεταξύ τους: |
Άσκηση: Να συνδέσετε παρατακτικά ή υποτακτικά τις προτάσεις που σας δίνονται,σημειώνοντας δίπλα το είδος της σύνδεσης.
(α) Διάβασα πολύ αλλά/όμως δεν έγραψα καλά. (παρατακτική)
(β) Λυπάμαι, αν/που σε στενοχώρησα. (υποτακτική)
(γ) Ήταν τόσο μεγάλη η χαρά του, που/ώστε έφυγε χοροπηδώντας. (υποτακτική)
(δ) Θέλεις να του μιλήσω εγώ ή προτιμάς να του μιλήσεις ο ίδιος; (υποτακτική/παρατακτική/υποτακτική)
(ε) Έσκυψε πάνω του και του ψιθύρισε κάτι στο αυτί.( παρατακτική)
(στ) Είτε/ή μπες μέσα είτε/ή βγες έξω. (παρατακτική)
ζ) Υποσχέθηκε πως/ότι θα με βοηθήσει. (υποτακτική)
(η) Τα είπε αυτά για να με δοκιμάσει. (υποτακτική)
(θ) Θέλουν αλλά/όμως δεν μπορούν να λησμονήσουν. (παρατακτική/υποτακτική)
(ι) Νιώθω μεγάλη συγκίνηση, όταν/όποτε πηγαίνω στο χωριό. (υποτακτική)
Υπογράμμισε τι είναι αυτό που συνδέει τις παρακάτω προτάσεις και συμπλήρωσε το είδος σύνδεσης με το οποίο συνδέονται.
• Ο παππούς μου πήγε στον κήπο, για να ποτίσει τα λουλούδια.
( υπόταξη)
• Ο αδερφός μου σήκωσε το πακέτο και το έβαλε στο τραπέζι.
(παράταξη)
• Η γιαγιά έφτιαξε το φαγητό, ετοίμασε το γλυκό, έστρωσε το τραπέζι.
(ασύνδετο σχήμα)
• Η θεία μου ήρθε στο σπίτι μας και μας έφερε δώρα.
(παράταξη).
- Ο Πέτρος μου εξήγησε πώς παίζεται το καινούριο επιτραπέζιο παιχνίδι του.
(υπόταξη) - Τα παιδιά της οικογένειας έπαιξαν, τραγούδησαν, χόρεψαν.
(ασύνδετο σχήμα)
• Οι συγγενείς μου ήταν δίπλα μου σ' αυτή τη δύσκολη στιγμή της ζωής μου και
μου συμπαραστάθηκαν πολύ.
μου συμπαραστάθηκαν πολύ.
(παράταξη)http://psifiakiparea.pbworks.com/w/page/53660916/%CE%91%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82%20%CF%83%CF%84%CE%B9%CF%82%20%CE%B1%CF%83%CE%BA%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82%20%CF%83%CF%85%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.